نقد و بررسی لنز نیکون Z 35mm F1.8 S

نقد و بررسی لنز نیکون Z 35mm F1.8 S

کمپانی نیکون ؛ تقریبا تمام سال گذشته را به توسعه و طراحی لنز های مانت Z اختصاص داده است .

و در حال حاضر  می توان انتظار داشت که تا تا پایان سال جاری حدود 9 لنز با مانت Z در بازار محصولات عکاسی نیکون را در اختیار داشته باشیم .

 

لنز نیکون Z 35mm F1.8 S یکی از لنز های سه گانه نیکون است که همزمان با شروع به کار دوربین های میرورلس فول فریم نیکون ؛ تولید شد .

 

این یک لنز با فاصله کانونی و گشودیگی دیافراگم کلاسیک است که در بسیاری از ژاتر های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد .

 

نیکون قویا بر این باور است که 35mm F1.8 یک لنز معمولی نیست و طراحی اپتیکال آن به گونه است که در زمان استفاده به همراه سیستم های میرورلس و سنسور های دارای رزولوشن بالا ؛ از بهترین کیفیت تصویر برخوردار خواهد بود .

این یک لنز کوچک و ارزان نیست ؛ بلکه در عوض نسل جدیدی از طراحی اپتیکال را در درون خود شاهد بوده و کاربرد های فراوانی برای تهیه عکس های خاص خواهد داشت .

نمایندگی دوربین نیکون

ویژگی های اصلی لنز نیکون Z 35mm F1.8 S عبارتند از :

فاصله کانونی : 35 میلیمتر

دامنه دیافراگم : 8-16 (In 1/3 EV stops)

نزدیکترین فاصله فوکوس دهی : 0.25m (0.82ft / 9.8in)

قطر دهانه فیلتر : 62mm

حداکثر بزرگنمایی : 0.19x

تعداد تیغه های دیافراگم : 9 تیغه

نوع هود : HB-89 گلبرگی

طول و قطر بدنه : 86 x 73 mm

وزن بدنه : 370g

ساختار اپتیکال : 11 المنت در 9 گروه

نمایندگی دوربین نیکون

در مقایسه با لنز  های سری L کانن که معمولا حجیم ؛ بزرگ و گران قیمت هستند ؛ لنز های نیکون دارای بدنه ای سبکتر و کم حجم تر و نسبتا ارزان قیمت تر می باشند .

 

کمپانی نیکون در توضیح عملکرد لنز Z 35mm F1.8 S چهار نکته را به صورت خاص بیان می دارد :

قدرت بسیار بالا در بازیابی تصویر ؛ که به سبب طراحی منحصر به فرد در عناصر اپتیکال این لنز به وجود آمده است . همچنین سیستم فوکوس چندگانه این لنز موجب می شود تا تصاویر نهایی آن از وضوح بسیار بالایی برخوردار باشند .

 

وجود دو عدد عدسی با تراکم پایین موجب شده است تا اعوجاج کروماتیک دراین لنز تا حد زیادی از بین برود . همچنین عدسی  های کروی شکل باعث از بین رفتن حالت های اعوجاج پیرامونی در تصاویر به دست آمده با این لنز خواهد شد .

دیافراگم 9 تیغه ای مدور لنز Z 35mm F1.8 S موجب خواهد شد تا بوکه های زیبا و نرم و مدور در نواحی خراج از فوکوس لنز پدیدار شوند .

همچنین بنا بر اعلام نیکون ؛ این لنز از قدرت بسیار زیادی در بازتولید منبع نور برخوردار است و از این روی عکاسی کردن با آن در طول زمان های شب ؛ بسیار آسان و لذتبخش خواهد بود . .

 

طراحی ؛ حمل و نقل ؛ اتوفوکوس

طراحی مورد استفاده برای بدنه لنز نیکون Z 35mm F1.8 S ؛ از شباهت بسیار زیادی با طراحی بدنه لنز Z 50mm F1.8 S برخوردار می باشد . این لنز ها دارای حجم بدنه بسیار کوچکی بوده و بر روی دوربین های میرورلس فول فریم که حجم بدنه سبکی دارند ؛ به راحتی قابل استفاده خواهند بود .

نمایندگی دوربین نیکون

در طراحی بدنه لنز Z 35mm F1.8 S ؛ نیکون تا حد امکان ؛ عنصر سادگی را مد نظر قرار داده است . تنها یک دکمه کنترل فوکوس دهی M/A و یک حلقه کنترل قابل تنظیم بر روی این لنز دیده می شوند .

نمایندگی دوربین نیکون

حلقه فوکوس دستی لنز ؛ بخش زیادی از بدنه خارجی آنرا اشغال نموده است . و این بدان معناست که هر فرد با هر اندازه کف دست ؛ به راحتی می تواند از حلقه فوکوس دستی استفاده کند . این حلقه دارای حالت حرکتی بسیار نرم و ملایمی میباشد .

 

مانت لنز از جنس فلز است و یک حلقه لاستیکی کوچک حالت مهر و موم را برای آن به وجود می آورد .

 

اتوفوکوس :

لنز Z 35mm F1.8 S مجهز به یک موتور اتوفوکوس چند مرحله ای می باشد و همانند سایر لنز های هم رده ؛در اینجا نیز سرعت و دقت اتوفوکوس به میزان زیادی به سرعت تبادل اطلاعات میان لنز و دوربین بستگی دارد . در زمان انجام فرایند اتوفوکوس ؛ صدایی بسیار نرم و ملایم شنیده می شود که این صدا در فضای باز ؛ به هیچ عنوان قابل توجه خواهد بود .

 

فوکوس دستی لنز از طریق حرکت وایر ها امکان پذیر است و سرعت دستیابی به فوکوس در حالت دستی ؛ به سرعت چرخاندن حلقه فوکوس بستگی خواهد داشت .

نمایندگی نیکون

کیفیت تصویر :

لنز Z 35mm F1.8 S ؛ یک لنز کاملا شارپ و بدون اعوجاج است که کیفیت تصویر آن از هر گوشه تا گوشه دیگر بدون تغییر باقی می ماند . در مقایسه با سایر لنز های پرایم ؛ کیفیت و رزولوشن تصویر حتی در دیافراگم های باز ؛ بسیار بالا می باشد . اعوجاج کروماتیک و اعوجاج پیرامونی تصویر ؛ در این لنز کاملا کنترل شده می باشد .