دوربین بدون آینه جدید برند نیکون با نام Z 8 به طور رسمی معرفی شد

دوربین بدون آینه جدید برند نیکون با نام Z 8 به طور رسمی معرفی شد

با توجه به انتظارات و حدس و گمان‌های فراوان، نیکون بالاخره دوربین بدون آینه جدید خود، مدل Z 8 را معرفی کرده است و این دوربین بسیار عالی است.

بعد از عرضه ابتدایی دوربین‌های Z5، Z6 و Z9  نیکون بسیاری از افراد به دلیل عدم حضور دوربین Z8 در این توالی گیج شدند. اکنون، بدون درنظر گرفتن دلایل نیکون به جهت این عدم رعایت توالی، مهم این است که دوربین Z8 بالاخره به بازار رسیده است و اگرچه این دوربین به ظاهر بسیار شبیه به Z9 است، اما در واقع به طور قابل توجهی با آن تمایز دارد و دارای تغییرات و تنظیمات خود است.

نیکون، دوربین Z8 را دقیقاً با همان سنسور CMOS پشته‌ای با رزولوشن 45.7 مگاپیکسل مشابه دوربین Z9 را ارائه داده است. همچنین، درپوش سنسوری که در صورت برداشتن لنز دوربین به هر دلیلی به طور خودکار بسته می‌شود را نیز به اشتراک می‌گذارد.

 

نماینده خدماتی نیکون در ایران ، ایده‌آل دوربین است که تنها مرکزی است که جهت ارائه‌ی خدمات پس از فروش و تعمیرات مدرک کتبی دارد. این مرکز به دلیل ارتباط مستقیم با کمپانی نیکون تنها مرکزی است که قطعات اورجینال برای تعمیرات دوربین‌های نیکون سری Z (مانند Z5   Z6 وZ9) را داراست. و به همین دلیل درتعمیرات این دوربین‌ها و لنزهایشان ، در بخش تعمیر شده گارانتی کتبی ارائه می‌دهد.

 

علاوه بر این، سیستم فوکوس خودکار دوربین Z8 کاملاً شبیه به Z9 است. این شامل یک دکمه حالت فوکوس خاص مستقر در گوشه پایین سمت چپ بدنه دوربین است.

ویژگی‌های دیگری که یکسان هستند شامل پردازنده تصویر EXSPEED 7، سرعت عکاسی را در حالت raw با سرعت 20 فریم در ثانیه (فقط 30 فریم در ثانیه برای عکاسی با فرمت JPEG) و حتی توانایی عکاسی به صورت 11 مگاپیکسل JPEG با سرعت 120 فریم در ثانیه است.

علاوه بر این، سیستم فوکوس خودکار دوربین Z8 دقیقاً همانند Z9 است. این شامل یک دکمه حالت فوکوس ویژه است که مستقر در گوشه پایین سمت چپ بدنه دوربین است.

ویژگی‌های مشابه شامل پردازنده تصویر EXSPEED 7، سرعت عکاسی 20 فریم در ثانیه برای فرمت RAW (فقط 30 فریم در ثانیه برای عکاسی با فرمت JPEG) و حتی توانایی عکاسی با سرعت 120 فریم در ثانیه در فرمت JPEG با رزولوشن 11 مگاپیکسل می‌باشد.

علاوه بر این، دوربین Z8 قابلیت عکاسی در فرمت HEIF را داراست و همچنین دارای قابلیت ضبط عکس قبل از فشار دادن دکمه در همان اندازه و همانند Z9 است. همچنین، دوربین Z8 حتی دارای تکنولوژی بازماندگی صفحه نمایش زنده بدون قطعی مانند Z9 است.

سپس، در مورد مشخصات ضبط ویدیو، دوربین Z8 همه ویژگی‌های موجود در Z9 را دارا می‌باشد. این شامل ضبط با کیفیت 8.3K N-RAW تا 60 فریم در ثانیه، ProRes 422 HQ، ProRes RAW HQ، ضبط داخلی با بیت عمق 10-bit N-log و سایر فرمت‌هایی است که بسیاری از تهیه کنندگان فیلم از Z9 بسیار استقبال کردند.

علاوه بر این، دوربین Z8 قابلیت عکاسی در فرمت HEIF را داراست و همچنین قابلیت ضبط عکس قبل از فشار دادن دکمه را به همان اندازه و همانند Z9 داراست. همچنین، دوربین Z8 حتی از تکنولوژی نمایشگر زنده بدون تاریکی همانند Z9 بهره می‌برد.

در مورد مشخصات ضبط ویدیو، دوربین Z8 همه ویژگی‌های موجود در Z9 را داراست. این شامل ضبط با کیفیت 8.3K N-RAW تا 60 فریم در ثانیه، ProRes 422 HQ، ProRes RAW HQ، ضبط داخلی با بیت عمق 10-bit N-log و سایر فرمت‌های مورد علاقه بسیاری از تهیه کنندگان فیلم درباره Z9 است.

به طور ساده، بهترین ویژگی‌های دوربین Z9 در این دوربین جدید حضور دارند. با این حال، چون این دستگاه در سال 2023 عرضه شده و قیمتی به قدری مقرون به صرفه‌تری دارد، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بطور خلاصه، بهترین ویژگی‌های دوربین Z9 در این دوربین جدید وجود دارند. با این حال، چون این دستگاه در سال 2023 به بازار عرضه شده است و با قیمتی مقرون به صرفه 3999.95 دلار ارائه شده است، به طبع دارای کاستی‌هایی نسبت به Z9 است.

در واقع، اگر نگرانی اصلی شما این است که بتوانید از همان مشخصات ضبط عکس و ویدیوی با توان بالایی که دوربین قبلی ارائه می‌دهد، با تخفیفی بهره‌مند شوید، آنگاه دوربین Z8 انتخابی ایده‌آل است.

اما اگر نیازمند ویژگی‌های اضافی مانند عمر باتری بسیار بیشتر هستید، در این صورت طولانی‌ترین زمان شارژ دوربین Z9 گزینه‌ای بهتر است.

همچنین، نیکون یک دسته باتری اضافی جداگانه به نام MB-N12 نیز عرضه می‌کند که می‌توانید آن را به دوربین Z8 متصل کرده و برای شارژ اضافی استفاده کنید. با این حال، قیمت این دسته باتری اضافی 349.95 دلار است.

اگر همچنین نیازمند دو شیار کارت حافظه CFexpress باشید، در این صورت دوربین Z9 ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما دوربین Z8 تنها یک شیار CFexpress/XQD و یک شیار SD را به عنوان گزینه دوم ارائه می‌دهد.

برای اکثریت کاربران، این مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر به حافظه بسیار زیادی برای استفاده در میدان بدون نیاز به انتقال محتوا نیاز دارید، بار دیگر دوربین Z9 انتخاب بهتری خواهد بود.

تمامی تعمیرات دوربین‌های میرورلس و لنزهای نیکون در سازمان خدماتی تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده‌آل دوربین در کمتر از 72 ساعت بوده و تمامی این تعمیرات ، مطابق استاندارهای کمپانی نیکون می‌باشد و پس از هر تعمیر ، دوربین یا لنز تعمیرشده، با دستگاه‌های اجاستمنت رسمی نیکون، مجدداً و دقیقاً مطابق آنچه که در کمپانی بوده است ، تنظیم می‌شود.

 

دو شیار کارت CFexpress دوربین Z9 در واقع یک مزیت منحصر به فرد را برای ضبط در 8K N-RAW ارائه می‌دهد، زیرا می‌توانید ویدیو را به صورت همزمان در هر دو کارت ذخیره کنید تا برای داشتن یک نسخه پشتیبان فوری از فیلم استفاده کنید.

دوربین Z8 این ویژگی ضبط 8K نسبتاً متخصصانه را ارائه نمی‌دهد، اما باز هم برای اکثریت افراد، این مشکلی ایجاد نخواهد کرد. همین مسئله در مورد عدم وجود پورت اترنت نیز صادق است که در دوربین Z9 وجود دارد.

بطور ساده، با دوربین Z8، طرفداران نیکون می‌توانند تمام بهترین و مهمترین ویژگی‌های دوربین Z9 را دریافت کنند و حتی بیشتر، با عدم حضور تنها چند جنبه تخصصی، اما در معامله حدود 1500 دلار پول صرفه‌جویی کنند.

دوربین نیکون Z8 از تاریخ 25 مه سفارش‌های خود را ارسال خواهد کرد، اما با توجه به احتمال محبوبیت آن، ممکن است بهتر باشد نسخه خود را هر چه زودتر سفارش دهید.

سخن آخر اینکه دوربین‌های سری Z نیکون ، ساختاری پیچیده دارند، این دوربین‌ها را جهت تعمیر به تعمیرکارنماها نسپارید، چرا که عمدتاً آن‌ها به دلیل بی‌تجربگی و ناوارد بودن به ساختار پیچیده‌ی این دوربین‌ها، به قطعات داخلیشان، ایرادات جدیدی وارد می‌کنند که چه بسا رفع این ایرادات هزینه‌ای بیشتر از ایراد اولیه دوربین یا لنز بر می‌دارد.